Светият синод на Българската православна църква не е против ин витрото. Това обяви пред Дарик Ловчанският митрополит Гавраил.
Той каза, че е допусната грешка в становището на архиереите, публикувано в края на миналата година по въпроса. В него се казваше, че църквата се обявява срещу изкуственото оплождане и заместващото майчинство. С вчерашна дата на страницата на българската патриаршия пише в кои случаи асистирараната репродукция е приемлива.
Първи Ловчанският митрополит Гавраил заговори за грешка в становището на Светия синод, който в крайна сметка бил категорично срещу сурогатното майчинство и не изцяло против ин витрото: „Позицията на Синода е срещу сурогатното майчинство, то е неприемливо. Но както руската и гръцката църква, приема ин витрото само при условие, че биологичният материал бъде от законния съпруг и колкото клетки се оплодят, толкова да се имплантират, да няма унищожаване на яйцеклетки. При тези условия църквата приема ин витрото. Това е мнението на Светия синод и нищо повече не бих могъл да кажа“.
Той обясни позицията срещу заместващото майчинство: „Там има много неща, които са неприемливи. Утре ще започнат да клонират. И на това ли трябва да се съгласим?! А може би този метод вече го опитват някъде. В това отношение в становището е добре пояснено защо сме против сурогатното майчинство. За ин витрото е допусната грешка, Синодът не е против“.
В „Кой говори“ богословът Десислава Панайотова, която е член на културно-просветния отдел на Светия синод обясни колко дълго време е изготвяно сгрешеното становище: „Становището на Светия синод се готви от месеци насам. То не се променя за един-два дни. Становището винаги е било такова. Става въпрос, когато се ползва чужд донорски материал, защото при такива моменти едва ли не съпругът или съпругата казват: „ти не ми достигаш, ти не можеш да ми направиш дете, аз ще ползвам някой друг“.
В дискусията по темата участва и психологът от „Искам бебе“ Ваня Александрова: „При асистираните репродуктивни техники става дума не за създаване на нов човек, както вие твърдите, единствено Бог може да създаде човек, а за помощ на достигане на сперматозоида до яйцеклетката“.
В същото време Знеполският епископ Йоан обяви, че застава зад първоначалното становище на църквата за ин витро оплождането и сурогатното майчинство.
„Ние не можем да отричаме медицината, защото нямаше да бъде речено Словото Божие: почитай лекаря с чест според нуждата от него, защото Господ го е създал. Трябва да ви споделя, че има и много млади свещеници, които в последно време нямаха свое чедо и са млади семейства. Те осиновиха някои деца, защото това, което ще произлезе от човека, безспорно този генетичен потенциал на мъжа и на жената, на майката и на бащата, те са в детето, но по-нататък възпитанието, което ще даде човек в домашната си църква на това дете, всъщност това е важно, защото то ще го изгради като личност. Затова те осиновиха тези деца, те ги утвърдиха във вярата, и Бог им даде на тези семейства да си имат и свое“.
Епископът заяви, че независимо как са създадени, децата нямало да бъдат делени.
Първото българско, както и за целия Балкански полуостров ин витро бебе се казва Илияна Тирилова и е родена в началото на 1988 г. Първото ин витро бебе в света се казва Луиз Браун и е родена през 1978 г. във Вликобритания. Благодарение на метода, разработен от Д р Патрик Стептоу и колегата му Д-р Робърт Едуърдс, днес милиони семейства се радват на своите ин витро бебета.