Правителството няма план за растеж и може би има какво да научи от филмовия сектор
Снимка: Bloomberg L.P.
Четири звукови студиа изникват в полетата на около половин час път кола западно от лондонското летище Хийтроу – рядък лъч светлина за страдащата британска икономика.
Разширяването на Shinfield Studios, за което се съобщава, че е домакин на нова продукция от поредицата „Междузвездни войни“ на Walt Disney, ще привлече инвестиции в размер на 600 млн. паунда (726 млн. долара) годишно за филмова работа и такава по сериали, след като строителството приключи в края на 2023 г.
Това е част от по-големия бум в британската филмова индустрия, който служи както като урок, така и като предупреждение за правителството на премиера Риши Сунак как да стимулира растежа, пише Bloomberg.
Подкрепена от внимателно насочени данъчни кредити, въведени през 2007 г. и удължени през 2013 г., екосистемата се разраства с рекордна скорост, водейки до скок на търсенето на съдържание. Индустрията расте толкова бързо, че не успява да намери достатъчно работници.
„Като се имат предвид предизвикателствата, пред които се изправиха компаниите в началото на пандемията, това ниво на растеж на индустрията е забележително и е един от големите примери за успех във Великобритания“, коментира Шивон Хавиланд, генерален директор на Британските търговски камари.
Като цяло разходите за британски филми и висок клас телевизионни продукции достигнаха рекордните 5,72 млрд. паунда (6,9 млрд. долара) тази година до юни, което е с 3% повече спрямо предходната по данни на Британския филмов институт. Инвестициите от чуждестранни продуцентски компании, работещи в Обединеното кралство, възлизат на 83% от общите инвестиции.
Творческите индустрии са ключови за Великобритания. Филмовите екипи растат като гъби, а с финансирането от стрийминг гиганти като Amazon.com, Apple и Netflix високият клас телевизионни продукции в Обединеното кралство нарастват със среден годишен темп от 10% от 2013 г. насам.
„Това се случва без особен шум през последните пет до осем години“, казва Ник Смит, съуправляващ директор на Shinfield Studios, който решава да построи мястото в Рединг, западно от Лондон. „Можете да видите имена като Netflix, Apple и Amazon да идват, но всички студиа са пълни. Замислих се къде ли ще отидат всички тези хора сега?“.
Индустрията, която създаде блокбъстъри като „Мисията невъзможна“ с Том Круз и „Карибски пирати“ с Джони Деп, ще добави звукови студиа с площ от 2,7 млн. квадратни фута до 2025 г. според проучване на Nordicity и Saffery Champness. Това се равнява на около пет стадиона с размера на Уембли.
Тези съоръжения ще имат потенциала да привличат повече от 2 млрд. паунда годишно от филмови продукции и сериали. Това е важен източник на входящи инвестиции в момент, в който излизането на Великобритания от Европейския съюз породи опасения относно спада на търговията и износа.
Този успех невинаги е бил сигурен. Британската филмова индустрия имаше затишие в края на века, когато конкуренцията от други европейски градове примами продукциите. Гордън Браун, който беше министър-председател от 2007 до 2010 г., за първи път даде тласък на индустрията с данъчни кредити за продуцентите на филми. Шест години по-късно мярката беше удължена при Дейвид Камерън.
Кредитът дава 25% отстъпва за всеки паунд, изразходван за работа по филмови продукции във Великобритания, и превърна страната в магнит за високобюджетните медийни компании.
Днес работата на индустрията е все по-рядък пример, че когато правителството се вслушва в това, от което компаниите се нуждаят, за да инвестират, и предоставя стимули, везните се накланят в полза на Великобритания.
В цялата страна – от Лондонското сити до музикалните продуценти и представителите на различните изкуства, всички се оплакват, че правителството на Сунак няма стратегия за насърчаване на икономическия растеж и този на техните индустрии. Бизнес инвестиции изостанаха спрямо тези в останалите страни от Г7, откакто Обединеното кралство реши да напусне Европейския съюз през 2016 г. Конфедерацията на британската индустрия предупреди, че Великобритания се насочва към дълга рецесия без никаква стратегия за възстановяване.
„Страната няма план за растеж“, коментира Тони Данкър, генерален директор в CBI, най-голямата бизнес лобистка група във Великобритания. „Правителството трябва да изиграе роля в промяната на това“.
Как се движат инвестициите във Великобритания спрямо нивата преди пандемията. Графика: Bloomberg L.P.
Засега филмовите студиа растат толкова бързо, че основният им проблем е недостигът на кадри с необходимите умения, които да поддържат продукциите – казус, който беше изострен от Brexit.
Поне 122 хил. души работят в индустрията, а продължаващият растеж ще изисква още 20 770 допълнително до 2025 г. Разходите за обучение на тези хора вероятно ще достигнат до 104,3 млн. паунда годишно.
„Сега съдържанието се прави със скорост, каквато не сме виждали досега“, коментира продуцентът Крис Хийс, който е основател на продуцентската компания Bridge Way. „Просто не можем да се справим с търсенето на умения“.