Дядо Николай – пловдивският владика, направо ни шашна със словото си по случай Съединението. По-скоро разединение проповядваше Светиня му, отколкото обединение. Младите хора, учещи и учили на Запад, са инструмент на злото. Връщайки се у нас, те са готови да прилагат насила наученото с методите на Инквизицията. И това го казва човек, прочул се със слабостта си към скъпите вещи и коли, произведени точно там, на Запад.
Едва ли патриархът носи „Ролекс“ на ръката си и се вози в последен модел западен автомобил, както прави това митрополит Николай. Очевидно речта му крие препратки към управлението на харвардците, но в същото време означава и подадена ръка към управленците от симеоновската правна школа. Или пък към онези, които са завършили обучението си на Изток. Самият дядо Николай е възпитаник на Московската духовна академия. Въобще Синодът на БПЦ тачи май Московската патриаршия повече от Вселенската, повече дори и от народа си. Няма и как да бъде друго, след като немалка част от достолепните синодални старци с гордост и достойнство са служили и на църквата, и на ДС. Затова и вярващите изразяват вярата си към Бога, без да вярват много на православните архиереи. Вярващият православен християнин пали свещица и се моли Богу горещо, като игнорира онези, които ръководят църквата. Защото, за съжаление, някои от тях не са нито морален коректив, нито пример. Затова е и толкова силно раздразнението от думите на Николай. Все пак той е от по-младите владици и би трябвало да изгражда една нова представа за висините на БПЦ. Вместо това той проповядва най-консервативни схващания. И сам изпада в противоречия, все пак не носи на ръката си „Пальот“ и не се вози в „Лада“ или „Москвич“.
Янаки Кънчев, Стара Загора
retro.bg