Струва ли си покупката на жилище в метавселена?

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
0
154

Милиони се инвестират във виртуални имоти, но какво наистина получавате за парите си?

Снимка: Lam Yik/Bloomberg

За много купувачи на жилища пандемията от COVID-19 наложи промяна в перспективата къде искат да живеят. Защо да остават в тесен апартамент в град с мръсен въздух, когато могат да провеждат срещи в Zoom от къща в провинцията?

Или защо да не купят собствен остров с вила? Част от ексклузивна общност от 100 души, наречена Fantasy Islands, далеч от оживлението на гъмжащите от хора улици в градовете. Сайтът му го определя като творението на „дамата, пират и поет“ Агадора Хъмфрис, пише Financial Times.

Цените на имотите там започват от 104 хил. долара – наполовина спрямо средната цена на жилище за купувач на първи имот във Великобритания.

Но има и малка уловка – не можете да живеете наистина там, защото той съществува само онлайн. Метавселената The Sandbox е един от многото виртуални светове, пълни с дигитални активи – от рокли и маратонки до картини и коли. Потребителите купуват дигитално копие на имота, незаменяем токен (NFT), който се записва в споделена дигитална платформа, известна като блокчейн, по подобие на отчитането на сделките с криптовалути.

Добре дошли в бъдещето на недвижимите имоти, поне според ентусиасти, които цитират милионите долари, вече вложени в пространството. За критиците това е нова версия на по-ранни виртуални светове.

Джордан Фраген, старши пазарен анализатор в компанията за хазартни данни Newzoo, казва, че бъдещи дигитални магнати са получили за първи път шанс да купят виртуален имот в средата на първото десетилетие от новия век.
Платформи като Second Life и научнофантастичната игра Entropia Universe, които са предшественици на Facebook, поставиха началото. През 2012 г. част от „планета“ в Entropia Universe беше продадена за 2,5 млн. долара – собствениците получават част от брутните приходи на планетата, генерирани чрез вътрешната ѝ икономика, и могат да отдават под наем земя за виртуални събития като сафарита.
Но тази сума е нищо в сравнение с покупка за 4,3 млн. долара в The Sandbox, една от по-известните метавселени. Компанията Republic Realm купи земята в рамките на начинание, което смята да развие с компанията за игри Atari, съобщава главният изпълнителен директор Джанин Йорио и допълва, че бизнесът започнал като експеримент по време на пандемията.

Republic Realm пусна Fantasy Islands миналия август – сто острова с вили, които купувачите могат да „посещават“, премоделират, използват за показване на NFT картините си и да приемат приятели. Собствеността дава достъп и до канал само за членове в чат приложението Discord. Йорио казва, че 90 от тях били продадени в първите 24 часа след обявяването им. Компанията няма планове да обявява скоро за продажба последните десет.

Обявите за препродажби на Fantasy Islands на NFT пазара Rarible варират от 40 до 1000 етера, стойност в криптовалути, която се равнява на 104 хил. долара до 2,6 млн. долара, въпреки че най-високата оферта на Rarible в момента е малко под 1700 долара.

Миналата година Republic Realm продаде суперяхтата The Metaflower, която компанията описва като „подходяща за афтърпартита и плажни забавления“, за сумата от 650 хил. долара в The Sandbox.

Republic Realm поглежда и към продукти като „създадена по поръчка метавселена с недвижими имоти“, включващи различен портфейл от имоти в различни метавселени, построени по поръчка сгради и управление на имоти. Цените започват от 350 етера, равняващи се на над 900 хил. долара.

Компанията купи обект и в конкурентната метавселена Decentraland, където създаде дигиталното пространство за пазаруване Metajuku с дигитална площ от близо 1500 кв. м, вдъхновено от токийския квартал Хараджуку, известен с отличителната си мода.

Decentraland е разделена на точно 90 хил. парцела на цени, започващи от 10 хил. долара. Както в The Sandbox локацията е всичко. Земята близо до обществени площади като Dragon City, Vegas City и собствения квартал с червени фенери на Decentraland е по-скъпа, независимо че „можете да се телепортирате, където си поискате“ с един клик на бутона, казва Адам де Ката, ръководител на партньорствата в Decentraland.

Германската компания за спортни стоки Adidas купи земя в The Sandbox миналата година, определяйки придобиването на терен в платформата като начин да изрази възторга си от възможностите, които тя дава.

Йорио казва, че предприемачите от реалния свят грешат, ако смятат, че могат просто да се прехвърлят в метавселената. „Уменията, физическите обекти на съществуващата индустрия не са подходящи за виртуалния свят. Всеки ден се будя с куп имейли от имотни предприемачи…, но никой няма нужда от обслужвани апартаменти в метавселената“, отбелязва тя. „Метавселената е по-добра от реалността, тя е различна от реалността, това ще я направи част от живота ни“, допълва Йорио.

Купувачите, които търсят построен имот, могат да се обърнат към компании като Republic Realm, докато бъдещи купувачи на терени може да се насочат направо към собственици в метавселената като Parcel, определяща се сама като „Zillow за метавселената“.

В момента Parcel продава основно незастроена виртуална земя, отразявайки ранната фаза на развитие на метавселената, казва Ноа Гейнър, главен изпълнителен директор и съосновател. Но той вижда светло бъдеще с по-сложни трансакции.
Гейнър казва, че има интерес от семейни компании, хедж фондове и заможни хора, търсещи да купят земя в метавселената наред с институционални инвеститори.

Но пространството е по-сложно за инвеститорите от купуването на терен офлайн, отбелязва Лорн Шугърман, главен изпълнителен директор на Metaverse Group, която инвестирала 2,5 млн. долара в площ в Decentraland за организиране на виртуални модни ревюта.

Шугърман и Йорио смятат, че семейните компании, които купуват незастроена виртуална земя, вероятно няма да извлекат максимална полза от инвестицията си без екипи от опитни разработчици на 3D игри.

Тепърва предстои да се появят доминиращи пазарни лидери. Виртуалните събития може да привличат зрители за еднократни поводи, но няма бариера за нови участници.

Възникват обаче въпроси какво ще се случи в дългосрочен план с покупките в метавселената. Сървърите за игри се спират, когато компаниите счетат, че разходите им стават твърде високи. The Matrix Online, базирана на филмовата поредица, беше спряна след поредица от ужасяващи сцени.

Гейнър, който твърди, че Parcel не е обвързана с една метавселена, смята, че бъдещето не е непременно „победителят взема всичко“. „Мисля, че ще има няколко много доминиращи свята и може би някои нишови светове, но виждам бъдеще на взаимно функциониране, при което ще можем да отиваме от един свят в друг“, казва той.

Привържениците на метавселената смятат, че това е само началото на трансформацията. „Метавселената вероятно ще премине през значителен преход към бизнес фаза през 2022 г. с появата на широка гама от услуги“, казва Йосуке Мацуда, президент на компанията за разработване на игри Square Enix.

Но инвеститорът Пол Грифитс очертава суровия залог за потенциалните инвеститори в метавселената. Проект, който се представя добре и продължава да увеличава потребителите си, може да предложи значителна възвръщаемост. Ако проектът се провали, земята, която сте купили, на практика няма да струва нищо. „Предстои да се случат един куп странни неща и не е ясно кой ще спечели“, казва той.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Десислава Попова
investor.bg

Подкрепете инициативата за построяване на български Православен храм в Лондон!